bg
Bergen

Pressmeddelande: Norsk kvinna ska stoppa våldtäkter i Sverige

Skandinaviska storstäder härjas av överfallsvåldtäkter och tjejerna känner sig inte längre trygga på vägen hem. Den norska grundaren Silje Vallestad har hittat en lösning som har gjort att norska tjejer aldrig mer behöver gå ensamma hem från fest. Nu vill hon ge den samma tryggheten till svenska städer.

Enligt färsk svensk officiell statistik från 2011 blev det anmält 3067 våldtäkter mot svenska kvinnor under fjolåret.  Det innebär en ökning md över 6% jämfört med året innan. Behovet för bra åtgärder som förhindrar våldtäkter har uppenbarligen blivit nödvändiga.

Chockerad över de svenska talen

Även i Norge har det blivit utarbetat rapporter över våldtäkter och i samarbete med organisationen Stopp Voldtekt håller Bipper bSafe uppsyn över statistiken för att kunna jobba med förebyggande tilltag. Likväl blev det stor överraskning när den svenska statistiken presenterades.

”Då jag fick sett talen för Sverige blev jag chockerad, de var nämligen tre gånger så höga som i Norge”, säger Vallestad. ”Den initiala planen var att lansera bSafe i Sverige under hösten, men jag klarar inte av att sitta stilla och se på” fortsätter hon. ”Därför bestämde jag mig för att lansera före sommaren”.

Trygghetsappen Bsafe har haft stor framgång och har redan blivit nerladdad på 100 000 mobiltelefoner i Norge. Versionen som nu lanseras i Sverige är den senaste och har en rad med bra lösningar.

”Tjejer känner sig otrygga när de går själva! Under en lång tid så har Norge och speciellt huvudstaden Oslo upplevt en våldtäktsvåg. Nu när medias fokus på våldtäktsvågen är mindre är det extra viktigt att ta tag i varaktiga åtgärder och engagera sig mot våldtäkt. bSafe är en trygghetsapp för mobilen som bidrar till att tjejer både kan komma hem tryggt och ger dem tillgång till ett SOS alarm som både förvarnar, skrämmer och säkrar bevis utifall att något skulle hända.”Det gör det lättare för folk att ta vara på varandra och göra något snabbt ifall något skulle hända”, berättar Silje Vallestad, grundare av bSafe.

Så här fungerar bSafe Premium

bSafe är världens mest avancerade personliga trygghetslösning för mobiltelefoner. Funktionen Follow Me ger användaren möjlighet till att invitera vänner att följa dem hem via live GPS-spårning. På detta sätt behöver du aldrig längre gå hem ensam och därmed ökar tryggheten.

Med I'm here kan användaren med ett enda klick skicka ut till utvalda personer vart den befinner sig och berätta att allt är bra. Fake Call är en funktion som kan aktiveras för att få telefonen att ringa upp dig när du själv önskar så att du alltid kan ha en ursäkt att komma dig ur en jobbig situation eller signalera att du inte är ensam.

Om något skulle ske så har bSafe-användare tillgång på världens mest omfattande SOS-alarm som man kan utlösa med ett enda tryck. Vid aktivering så utlöses en syren för att skrämma och dra till sig uppmärksamhet, utvalda vänner meddelas om att du behöver hjälp och om exakt vart du befinner dig. Dessutom säkras bevis i form av videoinspelning, tidsangivning och exakt kartposition under hela tiden alarmet är aktiverat.

” bSafe blev utvecklat eftersom jag och andra tjejer känner oss otrygga när vi går själva. Detta är en tjänst folk behöver: När de går hem själva, när det tränar själva eller när de behöver komma ut ur en oönskad situation, ” avslutar Vallestad.

Om Bipper

Bipper är ett företag grundat av trebarnsmodern Silje Vallestad. Hon etablerade företaget då hon märkte hur hennes sex år gamla dotters vänner hade mobiltelefoner och hon själv inte kunde finna någon trygg barnanpassad mobiltelefonlösning på marknaden som täckte hennes behov som förälder. BipperKids blev utvecklat och lanserades i Norge samt Bulgarien i samarbete med operatörerna Tele2 och VivaCom hösten 2010 och erbjuder föräldrar möjligheten till att själva sätta gränser för hur barnen använder mobiltelefonen, lokaliserar mobiltelefonen och tillgodoser barnen med eget trygghetsalarm.

Hösten 2011 lanserade Bipper en trygghetslösning med namnet bSafe som gick rätt in som nummer ett på iPhones Appstore över mest nerladdade app. I dessa dagar är företaget klara med sin premiumlösning som erbjuder ytterligare säkerhet.

Bipper har tidigare bl.a. vunnit priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile Premier Award och SIMagine 2010. Grundaren Silje Vallestad blev 8 mars 2011 kårad till årets kvinnliga företagare i Norge. I april i år blev Bipper medlem av den erkända Red Herring 100 listan. Företaget har huvudkontor i Bergen, Norge, med kontor i New Jersey, Usa og Kiev, Ukraina.

Silje Vallestad
silje@bipper.com